We współczesnych Świątyniach wolnomularskich Wschód zdobią trzy symbole: Słońce, Księżyc i Delta Świetlista. O ile przedruki starych Katechizmów wolnomularskich potwierdzają obecność w Loży dwóch pierwszych, o tyle zdają się milczeć co do Delty Świetlistej.
W Régulateur du Maçon czytamy:
P: Co ujrzałeś, gdy otrzymałeś światło?
O: Ujrzałem słońce, księżyc i Mistrza loży.
P: Jaka relacja łączy te ciała niebieskie a Mistrza loży?
O: Tak jak słońce przewodzi dniowi, a księżyc nocy, tak Mistrz przewodzi loży, aby ją oświecić [1].
W polskojęzycznym Katechizmie, który znajdujemy w pracy ks. Stanisława Załęskiego opublikowanej w 1908 roku znajdujemy podobny dialog:
P. Gdy tobie oczy odwiązano, cożeś widział?
O. Trzy wielkie światła.
P. Cóż one znaczą?
O. Słońce, miesiąc i Najprzewiewniejszego [2].
Jak już uprzednio wspominałem, próżno szukać Delty – symbolu najbardziej rozpoznawalnego wśród „Światowych” jako symbol masoński – na najstarszych Obrazach Loży. Nie widnieje ona także na starych rycinach z XVIII ukazujących sceny z obrzędów mularskich [3]. Żadna z prac współczesnych francuskich masonologów nie pochyla się nad jej proweniencją, podają one li tylko jej symboliczne znaczenia i interpretacje. B∴ S. Brent Morris podaje natomiast, że symbol ten zostałby użyty oficjalnie po raz pierwszy w ikonografii wolnomularskiej w 1797 roku [4].
Można doszukiwać się pewnej analogii między Czcigodnym Mistrzem („Mistrzem Loży”) i Delta Płomienistą: Delta w największym uproszczeniu symbolizuje „doskonałość masońską” [5], „źródło Światła” i „Trójkąt twórczości” [6], a Czcigodny Mistrz uosabia Mądrość (to on zapala Gwiazdę o tej nazwie na Filarze jońskim), która w wolnomularstwie jest jednoznacznie powiązana z Światłem. Niemniej żaden poważny dokument masoński nie łączy w tak bezpośredni sposób Delty z Mistrzem kierującym Warsztatem.
Delta Świetlista – Oko Wszechwiedzy
Delta Świetlista jest reprezentowana pod postacią równobocznego trójkąta, a w jej środku znajduje się otwarte Oko, z którego wydobywają się promienie światła. Zajmuje ona centralne miejsce na Wschodzie – zawieszona jest nieco ponad Słońcem i Księżycem, nad Czcigodnym Mistrzem w Katedrze.
Jak zauważa S∴ Irène Mainguy: „[D]elta świetlista jest najbardziej znaczącą reprezentacją symboliczną jednego ze sposobów przejawiania się Zasady: jest ona okiem, które wszystko widzi” [7]. Nasza Siostra doprecyzowuje, że chodzi tu o „oko frontalne” odpowiadające Trzeciemu Oku, oku serca i oku Wielkiego Architekta Wszechświata, rzecz jasna rozumianego nie w sposób dosłowny jako osobowe bóstwo, lecz jako symbol wszechwiedzy. Delta jest również „okiem świadomości wewnętrznej”, które – jak tłumaczy Mainguy – jawi się „przez odbicie [jako] symbol wyższej świadomości” [8]. Delta jest zatem symbolem tego, co transcendentne i zapewnia Warsztatowi łączność w sposób duchowy z Transcendencją.
Wśród reprezentacji Delty znajdujemy również takie, które w miejsce Oka stawiają Tetragram zapisany alfabetem hebrajskim (יהוה) lub samą literę jod (י) stanowiąca dla kabalistów i ezoteryków podstawę wszechrzeczy. Niekiedy Oko występuje również w postaci Oka Boga Horusa, zwanego Okiem Udżat (Udżat – „mocny”, „mądry”), emblematu procesu uzdrawiania i stawania się jednością.
Litera hebrajska ajin (ע) znaczy „oko”, które zapisujemy עין. W kabale podobnie zapisane słowo, tyle że przez א – a zatem posiada ono inną wartość gematryczną – jest również nazwą pierwszej formy manifestacji Najświętszego (czystą pustką). Jeszcze przed stworzeniem świata istniało ajin, a pierwsza sefira „wydobyła” się właśnie z niego [9]. W języku arabskim „oko” oznacza równocześnie „źródło”.
Zwróćmy jeszcze uwagę, że w hinduizmie Trzecie Oko Śiwy (niewidoczne) spogląda w Wieczność, podczas gdy dwa pozostałe skierowane są ku przeszłości. B∴ René Guénon podkreśla, że to Trzecie Oko, gdy zostanie otwarte, obróci wszystko wniwecz, lecz gdy „następstwo [fr. succession] zostanie przemienione w jednoczesność [fr. simultanéité], wszystkie rzeczy przetrwają w «wiecznej teraźniejszości», a pozorne zniszczenie okaże się tak naprawdę tylko «przemianą» [fr. transformation] w prawdziwym znaczeniu etymologicznym tego słowa” [10].
Nie sposób nie dopatrywać się także analogii między Okiem znajdującym się w Delcie a szóstą ćakrą – Adźńą, zwaną również ćakrą Trzeciego Oka, powiązaną z intuicją i percepcją ponadzmysłową.
Z perspektywy symboliki architektonicznej to Trzecie Oko można utożsamić z oculusem (fr. œil du dôme) znajdującym się w szczytowych częściach sklepień niektórych budynków sakralnych, jak na przykład w kopułach panteonów. „Ten otwór w sklepieniu lub górny otwór przywołuje na myśl wąskie drzwi znajdujące się w zenicie kosmosu lub w niebieskim sklepieniu i otwiera na Nieznane” [11]. Pomaga on nam sobie uzmysłowić, że jak na górze, tak na dole. Bywa on również łączony z gwiazdą polarną jawiącą się jako nieruchomy punkt na niebie, wokół którego obraca się cały firmament. Jak tłumaczy B∴ Guénon w jednej ze swoich prac, to przez te „wrota kosmosu” przejść musi Inicjowany/-a, który/-a osiągnął/-ęła poziom samorozwoju umożliwiający mu/jej odnalezienie jedności ze swoją Jaźnią, ponad wszelkimi formami i sposobami przejawiania się rzeczy [12]. Powróćmy teraz do samej Delty jako figury geometrycznej.
Delta Świetlista – Trójkąt Twórczości
Jak zauważyłem powyżej Delta, podobnie jak grecka litera o tej nazwie (Δ), jest trójkątem. B∴ Boucher poświęca dużo miejsca w swojej Symbolique maçonnique na omówienie ogólnego znaczenia trójkąta w tradycji pitagorejskiej i platonizmie [13]. Z punktu widzenia wolnomularskiego trójkąt łączy się przede wszystkim z symbolicznym znaczeniem liczby trzy, liczby przypisanej do Pierwszego Stopnia. Pozwala ona na wzniesienie się ponad opozycje i dualizm świata materialnego. Myśl tę B∴ Andrzej Kazanowski zawarł w następującej rymowance: „Gnać dwoistość do jedności za pomocą troistości” [14].
Liczba ta odgrywa rzecz jasna istotną rolę w teologii chrześcijańskiej („Trójca Święta”) lub wielu innych wielkich religiach. Odnajdujemy pewne istotne Trójce bóstw zarówno w hinduizmie (Brahma, Wisznu, Śiwa, czyli Trimurti), w religii perskiej (Ahura Mazda, Wohu Manah, Asza Wahiszta) lub starożytnego Egiptu – memfickiej (Ptah, Sekmet, Nefertem), tebańskiej (Amon, Mut, Chonsu), ozyriańskiej (Ozyrys, Izyda, Horus).
S∴ Mainguy zwraca uwagę, że Delta „zanim stanie się trójkątem jest najpierw kątem, zwyczajnym czubkiem wznoszącym się ku górze”, który z punktu widzenia graficznego przypominać może górę; ta z kolei reprezentuje połączenie nieba z ziemią [15]. To na górze dochodziło, chociażby w tradycji judeochrześcijańskiej, do większości teofanii – kontaktu między tym, co transcendentne z tym, co immanentne.
W Wolnomularstwie bokom trójkąta przypisywano różne znaczenia. Tradycyjnie mówi się, że symbolizują one formułę: właściwa myśl, właściwe słowa, właściwe czyny [16]. B∴ Jean-Marie Ragon natomiast boki trójkąta przypisuje do innych zbiorów troistych idei, takich jak przeszłość, teraźniejszość, przyszłość; mądrość, siła, piękno; sól, siarka, rtęć; narodziny, życie, śmierć [17]. B∴ Boucher natomiast poddaje te znaczenia reinterpretacji i uważa, że chodzi tu o Światło, Ciemność i Czas czerpiąc swoją inspirację ze stanu badań naukowych jego czasów koncentrujących się głównie na fotonie. „Światło i Ciemność odpowiadają przy tym dwóm bokom pochyłym, a Trwanie lub Czas kształtują bazę trójkąta” – tłumaczy francuski masonolog [18].
*
* *
Delta Świetlista – symbol wchłonięty przez Wolnomularstwo relatywnie późno, jeśli wierzyć B∴ Morrisowi – jawi się jako uniwersalny i synkretyczny symbol, w którym możemy się dopatrywać różnych, choć nachodzących na siebie znaczeń pochodzących z tradycji misteryjnych Zachodu i Wschodu. Dla Wolnomularzy i Wolnomularek pozostaje on jednak „projekcją serca i Wiekuistości w Wiecznej Teraźniejszości” [19].
PRZYPISY:
- Zob. Le Régulateur du Maçon 1785 / „1801”,,, Pierre Mollier (red.), Paris 2004, s. 39.
- Zob. S. Załęski (ks.), O Masonii w Polsce , Kraków 1908 [reprint Warszawa 2015], s. 23.
- Mam tu na myśli serię rycin zwaną „rycinami Gabanon” autorstwa Jacques’a-Philippe’a Le Bas wykonane w latach 1707-1783 i wydane przez Martina Engelbrechta w Augsbusrgu. Dostępne na stronie Biblioteki Narodowej Francji: http://expositions.bnf.fr/franc-maconnerie/grand/frm_411.htm (04.01.2017).
- Por. S. Brent Morris, The Eye in the Pyramid, „Short Talk Bulletin” 1995, vol. 73, nr 9.
- Zob. S. Załęski, dz. cyt., s. III.
- Podręcznik Ucznia, s. 25
- Por. I. Mainguy, La symbolique maconnique du troisième millénaire, Paris 2006, s. 180.
- Zob. Tamże.
- Por. D. Ch. Matt , The Essential Kabbalah: The Heart of Jewish mysticism, New York 1996, s. 69-71.
- Zob. R. Guénon, Les Symboles de la science sacre, Paris 1962, s. 326.
- Zob. I. Mainguy, dz. cyt., s. 181.
- Por. R. Guénon, dz. cyt., s. 412-414.
- Por. J. Boucher, La symbolique maçonnique, Paris 1948, s. 86-90.
- Rymowankę tę B:. Andrzej Kazanowski zawarł w Desce z impresjami ze swojej Inicjacji wygłoszonej na Pracach Sz∴L∴ nr 7 „Jan Henryk Dąbrowski” pracującej pod auspicjami Wielkiej Loży Kultur i Duchowości (G∴L∴C∴S∴)na Wsch∴ Warszawy 14 grudnia 2014 E∴V∴.
- Zob. I. Mainguy, dz. cyt., s. 180.
- Por. J. Boucher, dz. cyt., s. 91.
- J.F. Ragon, Orthodoxie maçonnique : suivie de la Maçonnerie occulte et de l’initiation hermétique, Paris 1853, s. 369.
- Por. J. Boucher, dz. cyt., s. 92.
- Zob. I. Mainguy, tamże.
trads
Tylko co począć z edynburską Chapel of St. John – najstarszym na świecie budynkiem użytkowanym wyłącznie przez wolnomularzy? Kaplica jest siedzibą Lodge Canongate Kilwinning No. 2 od 1736 r. a jej Wschód zdobi jedno z najpiękniejszych przedstawień Wszystkowidzącego Oka, jakie znam…
Pozdrawiam!